LISTEN :)

Friday 25 December 2015

# Tempat Baru Penghuni Lama 1

Yaya.Balqis.FarahAqilla.Lulu.



0kay time ni Maghrib, Yaya ni EXCO Kesihatan. So dia tengah sibuk bertugas la ni senang kata. Kebetulan pulak minggu tu ramai budak sakit, so Yaya ni memang jadi nurse tanpa gaji la minggu tu,Yang aku tau la,dalam minggu ni jugak...Yaya ada stress sikit. Maybe dia ada gaduh dengan Idan ke apa... aku tak ingat laa. Yaya ni Dorm 6. Tingkat 2...so masa dia tengah sibuk ambil first aid ni nak bawak pergi dorm Tia...

'Eh, ada budak ?!'

'Buat apa dia kat sini...eh!ehhh?? Ddiaa...ke...kkkenaapa dia terjunnn ni.?'

'Ap..appaa yang akku nampp..pak nii' 0_0''

Yaya nampak ada budak kecik depan dorm dia. Dia kata macam tak clear pon, samar-samar, tapi dia still nampak la... dia nampak budak kecik tu terjun dari tingkat dua ke bawah! Uumakaaai...anak sape pulak  bersepah kat aspuri time-time Maghrib ni =='' . Yaya terus masuk dorm Tia,dia cerita kat Tia...

"Eeisyh kau ni Yaa.. betul ke..?"Tanya Tia.

Yela,seram jugak wey Maghrib-maghrib macam tu kan..Yaya ni dah menggigil nangis-nangis. Tia bagi dia dengar surah Yaasin yang ada dalam mp3 Tia...Yaya still lagi tak okayy...

"Eh, tak boleh jadi laa, macam ni. Lain macam je aku tengok si Yaya ni.." KataTia.

"Kita bawak dia pergi suraulah kak, mana tau jadi elok sikit ke." Farah cadangkan.

So keluar dari dorm tu memang sepatutnya ikut jalan depan je lah...dekat nak keluar pintu Aspuri...tapi Yaya...

"Tak nak, aku takut...aku ikut jalan belakang je la.." kata Yaya.
Ye laa, kalau aku pun, aku tak nak jugak lalu situ. Yaya ni pon jalan la,time ni Farah teman dia lalu jalan belakang tu. Alah bukan gelap pon...cuma biasa lah,Maghrib kan..aspuri semua kat surau...so...kosong.

Masa si farah teman  Yaya lalu belakang, dia rasa badan dia lain macam. Dia dah rasa tak sedap. Tapi dia biarkan je...so diorang pon go straight to suraulah. Tapi bila sampai surau...

"Weyh Farah, kau apahal ni ?" Khalisa tanya.
"Entah,lembik sangat ni..." Juita pulak kata.

At the same time Yaya still takut, cuma under control sebab ramai-ramai kan kat surau tu... time ni aku kat surau jugak rasanya...cuma aku tak perasan langsung pon benda ni tengah jadi kat belakang. Nak kata khusyuk sangat pon, takde la sangat..=='' aku tidur kot time tu. Hehehehe. Aku gerak balik Aspuri awal sikit. Aku dengan Awin. Tiba-tiba...

"Kak Te'a , Farah pengsan ni, nak bawak pergi mana ?" Auni jerit kat aku.

'Omakkkaaww! Eh budak ni kan... ==' Aku pandang, tengok budak-budak batch Farah ni tengah angkat dia, ramai weyy, serious.. 10 orang ada time tu, angkat dia... aku kat depan rumah ayahanda...

"Haa? Asal ? Bawak pergi Dorm 1 dulu la.." Aku cakap.
Ye laa aku ingat pengsan biasa je laa, demam ke apa. Aku memang tak expect la apa-apa nak jadi kat asrama baru ni...

Tengah ramai-ramai bawak si Farah,aku sempat tanya Syai (Form 4). Dia kata,Farah tengah duduk kat surau, kata kepala dia berat,terus  jatuh...eh ? Pelik doh...

1.0    JUITA,AKU,FARAH lepas simbah air kat aku time birthday 2014==
"Farah tu bukannya berat sangat ponn...kenapa sampai 10 orang ?" Syazend kata kat aku. Masa tu aku, Syazend dengan  Enab kat rumah ayahanda, beli makanan,hehehe. Ayahanda jual... makan laa. Alang-alang tengah free. Hehhehe. Tak lama lepas tu...
Lagi satu ea Farah ni yang aku tau tak penah pon kena benda-benda macam ni. Jenis budaknya pon yang happy-happy, ceria sungguh laa, memang pelik sebenarnya kalau Farah boleh kena... (Kerut kening, tangan kat daguu.Hmm.)

"AAARGGGHHHH!" Aku dengar dari Dorm 1..

'Eh ? Takkanlaa.. ? Biaa betul ni ?!!Takkan nak jadi lagi macam kes tahun lepas ??' 
Aku terus lari pi Dorm 1, aku nampak budak-budak Dorm tu semua dah takut, kat belakang. Ada yang dah nangis pon, dah la semua Form 1. Aku tengok Farah tengah jerit-jerit...menggelibas nak lari lah, nak panjat lah, nak merangkak lah! Puas jugak aku tengok Syai,Khalisa, Auni, Sazrina, Wani semua lah ! Pegang dia...

Budak ni dah kena la ni...aduuu...nak buat apa ni aa... 0_0


"Yang Form 1 Dorm 1 ni, amik barang korang ,masuk Dorm 2." Ayun kata kat budak-budak Dorm dia.

Fuh, nasib baik jugak laa dia ada. Aku dah fobia sebenarnya dengan benda-benda ni. Tahun lepas punya dah cukup laa buat aku cuak kalau dengar ada budak pengsan, lepas tu terus jerit-jerit.

'Haa. Aku jumpa Syahadah, yes, aku cari Syahadah dulu.'
Kebetuan aku keluar Dorm tu, dia lalu depan...tapi dia memang minta maaf sangat-sangat  dengan aku, dia tak dapat nak tolong, sebab kesan masa dia kena tahun lepas tak hilang. Kalau dia tolong,dia akan kena lagi...ye jugak... tahun lepas teruk wei dia kena masa sambutan maulidur rasul...okay tu cite lain. Karang kalau dia kena ? Aku macamana? Ketua aku takde.. matila woi. 

'Okay Syahadah tak bole, sape lagi...sape lagi..'

"Kak Te'a, ayahanda panggil." Aisyah kejutkan aku. HAH! AKU ADA AYAHANDA !!!

Aku pon pergi aa, "Macamana Teha ? Okay ke tu ,macamana awak buat ?"Ayahanda tanya.

Dia tanya aku ?DIA TANYA AKU?!!! Aku yang patutnya tanya ayahanda nak buat apa ni?!!"

"Saya mintak maaf tak dapat nak tolong awak. Saya memang kena serah dekat awak dengan Syahadah. Anak saya yang kecik tu ada kat rumah pulak hari ni. Lagi pun saya lelaki kan... tak sedaplah kalau saya dalam Dorm Aspuri, awak semua dah besar."Ayahanda terangkan dengan panjang lebor...

Great! Great ayahanda... ==''.Ye laa...aku fahamlaa ayahanda ada baby kat rumah...kang jadi apa-apa kat baby tu lagi kesian...tapi aku ni ??? sape nak kesian kann woiii..:'(
(Air mata meleleh, kesat hingus). Ayahanda macam faham je aku tengah tak berdaya+blank+takut = aku pandang ayahanda... takde perasaan. 0_0

"Okaylah. Awak panggil laa kawan-kawan awak yang pandai ubat-ubatkan ni... siapa tu? Hafidz? Haa... panggil la dia!" Ayahanda kata...pergh...idea apakah  itu...=='' .Aku dahlah tengah tak okay dengan mamat tu... bole dia suruh panggil yang tu, tak boleh orang lain ke.. ==''

"Saya panggil Hazman dengan Oton, boleh ayahanda?" aku cakap dengan ayahanda.

"Haa... boleh. Panggil la sekali Hafidz tuu." Ayahanda kata. Eeisyh!! == kena panggil jugak laa ni!!Segan wey masuk Aspura nak panggil budak lelaki. Kalau tak sebab Farah makin teruk tuu, aku tak panggil pon tauuu==.

Tengah otw keluar ,nampak Tia...ha! 
"Tia, jom teman aku..." Tia tanya nak pi mana ...aku cakap la pasal apa jadi kat Farah.

"Haa, elok laa tu, kita standby aa, aku tengok Yaya pon semacam je masa prep tadi."
Tia cakap macam tu je...

Aku punya peluh dah sejuk dah woi, punya takut jadi kes histeria yang besar macam tahun lepas... mak aiii... ya ALLAH... mintak jauh laaaa .
Aku diam. Terus jalan dengan Tia masuk Aspura. Kebetulan Sir Fazli pulak kat luar... aduhhh== kalau tak aku suruh je junior yang ada tu panggilkan budak-budak lelaki tuu =='' dah sir kat luar, kena cakap dengan sir dulu ..heh.

"Sir, heh he, Ayahanda K.A nak pinjam ustaz-ustaz Aspura ni masuk Aspuri kejap."Tia yang cakapkan. Hehehe aku diam je...

"Pinjam ustaz ? Hahaha kenapa ?" Sir Fazli tanya. Sir Fazli ni memang famous dengan sikap dia yang easy going...take it easy...selalu senyum...tapi,untuk keadaan aku yang tengah bercelaru masa tu, gelak dia tak mmbantu pon ==' 

"Farah Aqilla kena histeria....tengah menjerit-jerit tu kat Aspuri. Saya tak tau nak buat apa. Ayahanda K.A mintak tolong panggilkan Aspura yang boleh tolong sikit." Aku cakap dengan nada yang tegak je kot, takde emotion, senyum pon tak. Entah la. Aku teremosi lebih, terbawak-bawak dengan rasa takut sendiri tuu.

Sir Fazli terus jerit, "HAFIDZ...! "

=='' Tetap dia ! Tak boleh ke.. orang lain ? Heh.==

Hafidz datang. Dia buat muka. Aku buat muka aku. Heisyh, jatuh ego aku. Da la tengah gaduh, lepas tu kena mintak tolong dari dia pulak tu...heeeeiiiiii. 

"Kenapa sir ?" Hafidz tanya sir. Sir pon cerita. Then dia kata.

"Eeisyh, saya bukan tau sangat pon sir benda-benda ni, sikit-sikit je. Saya panggil 3-4 orang lagi boleh ?"Hafidz tanya sir, minta permission.

So at last, yang pergi Oton, Hafidz, Hazman, Adib and..sir Fazli. Haihh. Aku pon jalan la masuk Aspuri. Macam bawak bodyguard je rasa ==. aku just mention. 

"Farah ni diorang kata ada yang 'jaga' dia, minggu ni dia stress sikit. "Just untuk diorang tau. Belakang aku, betul-betul Hafidz. Aku habis cakap tu, aku pandang la belakang kejap. Dia buat bodo,macam pekak je... macam tak dengar apa. Oton dengan budak-budak lain yang tanya,

"Sejak bila dia macam tu?" 

Aku macam tak nak jawab je!! Eeeiii! Macam nak suruh mamat ni balik je! Eh, tak boleh! Ayahanda yang suruh panggil..."Maghrib "

Aku bawa diorang masuk Dorm 1. Aku masuk-masuk..!? si Farah...

"ARGGHHHH!LEPAS LAH ! RIMAS !!!!EEERGHHH!!!JANGAN PEGANG AKU LAHHH!"
Suara dia masa tu masyaALLAH... suara macam suara lelaki, besar, berlapis, kuat..

"EERGH!!ADA ORANG SAKITKAN HATI BUDAK NI!!! AAARGGHH!!PANASS LAH !!RIMAS LAH!!"

"AKU JAGA BUDAK NI!! JANGAN KACAU DIAA!!ARGHHHH!EERGHH!!!PANASS LAAH !"


"DIA AKU PUNYA.HAHAHAHAHAHAHAHA" Dia mengilai woi. M E N G I L A I !!!!!



Masa tu dalam Dorm tu bole tahan la ramai dia, dengan aspuri semua baru balik prep.Memang semua sebok nak tengok,sebok nak masuk dalam Dorm tuu== takde apa pon yang seronok dik.. =='

"Boleh tak, yang berkenaan je dalam Dorm ni ? Biar Farah dengan yang Form 4 je dalam ni. Yang lain gerak naik dorm masing-masing. "Balqis cakap,tak marah,tegas je.Aspuri yang lain beransur keluar.



"Okay, sekarang ni setiap sorang pergi kat penjuru Dorm ni, azan 11 kali ,jangan berhenti. Apa pun jadi, ingat,jangan berhenti." Hafidz kata kat Oton, Hazman dengan Adib.



'Eeisyh, aku pulak seram mamat ni cakap macamni,0_0''  macam nak pi berperang =='
Engkaulah perwiraaa....di medan derita.. lallallaalala (Nyanyi kejap dalam hati)^^

Masa ni Farah ni memang ada konflik sikit dengan Lulu (F5) sebab apa tu aku tak tau lah. Tapi even macamtu pon, Lulu still ada kat bawah time Farah kena. Dia ada je kat sebelah Farah...aku salute juga la si Lulu ni. Semangat setia kawan yang bagus..ceh. Hahaha.



Farah senyap...pengsan kot...



"ALLAHU AKBARR ALLAHHU AKBARR..." Hafidz.

"ALLAH.." Oton.

"ALLAHU AKBARR.." Hazman.

"ALLAHU AKBARR ALLAH..." Adib.




Bila diorang semua mula azan je...fuhh. Meremang bulu roma weii...serious ! (Angkat tangan ikrar.) Dia punya aura tu lain macam sikit, eeeii aku dah fikir nak lari je masa tu... takut sangat. Hehehhe. Fatihah Latip ni penakut memang.Hehheeh aku duduk tepi katil si Fara tu.. tengok je dia...tiba-tiba..



"WOI !!!DIAMM LAH !!! DIAMMMM!!!!!!SEMAKKLAH KORANG NIII!!" Farah terus daripada baring tu,terus nak merangkak atas katil tuu. Aku sempat pegang tangan dia kejap je,sebelum dia tolak aku. Mak aii sakit gak aaa.. 


Eeeii... budak nii... gerammnyaaa =='''

Khalisa,Auni,Lulu,Arifah,Ciklang,Farzana semua terus pegang dia. Macam nak roboh katil tu bila dia menggelibas sana,bergolek sini, marah,tengking..

Azan terus.

"WOI KAU !! (Tunjuk Hafidz) KAU KELUAR AAAH!! WOI!!BISING LAA!!" 


"EEEEISYH! JANGAN AAA PEGANG AKU , PANAS LAH KORANG NII !! BLA LAAA!! BISING LAAA!SURUH DIORANG DIAM LAAA!!!!"


"EH LEPAS LAH SIAL ! PANASSS TAU TAK?! BINGIT LAAH!!"


"KAN AKU DAH KATA ..BUDAK NI AKU PUNYA ! "


"BUDAK NI SAYANG BUDAK LELAK TU!!!LEPAS TU , BUDAK LELAKI TU PERGI KAT ORANG LAIN!!!!!AAARGHH!!"


Bila dengar je macam tu,aku dah risau da. Takut kang dia attack Lulu. Ye la kes Farah dengan ex dia pon, benda alah ni bole tau...risau pulak Lulu kena apa-apa lepas ni. Korang jangan gelak aa kalau benda-benda ni tau pasal love story kau, heartbreaks kau..makan dalam kau! Kalau kau memang ada yang 'jaga',maksudnya memang 'dia' 'betul -betul jaga' .

Haihh... kesian Farah...hmm.

"Lulu... aku rasa kau better naik dulu kot..." aku cakap.

Lulu agree, Sazrina bawak Lulu balik dorm.Ye aa...tak ramai tau Lulu ada hypertension...kalau jadi apa-apa, aku bukan tau nak buat apa pon wei. So preventing is better than cure. Eeewaaah. Hahahahaha.Budak-budak lelaki habis je azan...Farah senyap...Oton,Hazman dan Hafidz pergi kat tempat Farah ni...tapi Adib... tak. Dia terus keluar...eh ?Budak ni kenapa..


"Oi, kau okay tak ? " aku tanya.

Dia diam,tak pandang depan langsung. Dia angguk sikit. Lepas tu Oton nampak aku dengan Adib kat luar,dia keluar kejap. Sementara Hafidz dengan Hazman tolong baca-baca kat Farah tu. Oton keluar je, si Adib ni terus tarik Oton pergi tepi. Lepas tu dia cakap-cakap apa entah...lepas tu dia balik! Eeh? Balik ?? Takut sangat ke budak ni..?

"Ton,asal tu ? Sampai terus balik ?" Aku tanya Oton kat luar tu.
"Dia kata, dia nampak ada nenek tua tengah pandang Farah straight dari luar tingkap depan katil dia tu." Oton explain kat aku.


Eeii. Jangan la main-main...dah la tadi aku asik ulang alik je depan katil si Farah ni..alah,alah,alah..


"Budak tu boleh nampak ? Asal kau bawak dia doh..kesian budak tu."  Aku cakap.
"Aku pon baru tau budak tu kasyaf. Aku ajak je tadi, masa tu mana aku tau apa jadi kat Aspuri ni Te'a oi! "Oton kata pulak. Oton masuk Dorm, Hazman panggil.



Aah ea..ye jugak. Aahh,biarlah. Asalkan aku tak nampak apa-apa lagi setakat ni dah alhamdulilah laa,hehe.



Dekat 30 minit jugak Hafidz, Hazman dengan Oton amik masa kat dalam tu, nak elokkan si Farah ni...macam-macam ayat diorang baca. Masa tu ,aku macam kagum sikit la dengan diorang ni...ceh,ye laa,budak-budak lelaki kat sekolah tu, perangai macam budak tadika pon ada kadang-kadang,main wrestling kat suraulah ,main tolak-tolak time solatlah,eh macam-macam la. Tapi bila keadaan tak kena,masing-masing terus jadi matang yang tahap aku da tak kenal dah kawan-kawan aku ni. Terus tau nak buat apa. Boleh diharap. Bagus! (Dah,sikit-sikit je.) Hahahah.


"Dah okay ke tu kak?" Auni tanya aku yang tengah tengok dari pintu tuu.
"Tak tau lah Auni, dah okay kot.. macam dah sedar kejap tadi.."aku cakap apa yang aku nampak je laa..



"InsyaALAH,dah okay dah ni." Hafidz kata.



Terus kawan-kawan si Farah ni keliling dia. Ye la masing-masing risau. Farah baru bukak mata. Memang longlai la dia. Tak pernah aku tengok si Farah ni lesu macam tu. Biasa tengok dia dengan Juita menggila je memanjang. Hahaa tapi bila tengok Farah macam tu sayu lak hati.Ceh...hahaha dah dah..


"Farah ni patutnya dah besar da boleh fikir. Da tau macamana nak handle rasa sedih,rasa sakit hati ni ak .Kau bia je perasaan  tu makan diri kau sendiri...kau jangan la ikutkan sangat rasa sedih tu.Tengok sekarang dah jadi mcam ni ,kan susah. Aku bukan nak marah ke apa,tapi aku memang tak suka la kau sampai jadi macam ni. Cuma sebab apa? Cinta kan? Bukannya ke mana pon semua tu."  Hafidz kata kat Farah.


sambungan..












No comments:

Post a Comment